Thursday, November 25, 2010

Plane, trains and automobiles


From Yglesias:

Trains, Planes, and Pollution

Fun chart from my colleagues:



What’s more, not only is intercity rail energy efficient compared to other means of transportation but it’s typically electricity which can be produced with much less pollution per unit of energy output. With automobiles, of course, we’re all looking forward to the future of electrification as well. But I’ve never heard anyone outline a remotely credible low-pollution alternative to jet fuel. Now obviously there are also distances across which rail doesn’t work as a credible alternative to air travel. But for shorter distance flights it’s important to understand that air travel is currently benefitting from a major unpriced externality in the form of air pollution. If we started taxing greenhouse gas pollution, then rail starts looking like a much better option on a range of short routes that are currently popular for air travel.
For example, today there seem to be almost 30 flights daily between Seattle and Portland. Clearly a lot of people are making the trip. If you built a high-speed rail connection, a lot of people would take that. But how many would obviously depend heavily on how the price compared to the price of those flights. And that in turn would have a great deal to do with how we price pollution.

Wednesday, November 10, 2010

Exit RO (Jaap Modder in Deltametropool's Private Pick)

Drs. J.J. (Jaap) Modder
Stadsregio Arnhem Nijmegen, voorzitter


Het regeerakkoord :“Het kabinet komt met voorstellen de ruimtelijke ordening meer over te laten aan provincies en gemeenten”. Was getekend: Rutte, Verhagen en (in gedoogstand) Wilders. Inmiddels blijkt dat VROM al bijna gesloopt is, de website ging een uur na de bordes scène uit de lucht. Het is even wennen, van de ene op de andere dag hebben we geen ministerie van ruimtelijke ordening meer. Het wordt keurig in stukjes gehakt. Wat vroeger Volkshuisvesting heette, de laatste jaren Wonen, Wijken en Integratie, wordt overgeheveld naar Binnenlandse Zaken (BZK). Voor verstedelijkingsbeleid moeten we nu naar Donner. En ook de Rijksgebouwendienst, zo vaak ingezet om ruimtelijk kwaliteitsbeleid mee vorm mee te geven, gaat mee. Rijksbouwmeester van der Pol moet haar bureautje bij VROM ook leegruimen en gaat naar Donner. Een andere grote poot, Milieu, gaat naar Verkeer en Waterstaat, nu Infrastructuur en Milieu. Dan resteert bij VROM nog het directoraat generaal Ruimte dat een zoveelste afslankingskuur gaat doormaken en mag aanschuiven bij Infrastructuur en Milieu. Na een halve eeuw nationaal ruimtelijk beleid en een eigen ministerie verdwijnen beide in de marge van het nieuwe regeringsbeleid.


Tuesday, November 9, 2010

RUG UVA Workshop

Short report on RUG UVA Workshop here

Saturday, November 6, 2010

Is the Digital Age Changing Our Desire to Drive?

More interesting stats from the US and Canada. 2 quotes:
Short commutes and proximity to transit are major factors attracting apartment dwellers to certain properties. When polled by GWLRA and Harris/Decima, 36% of apartment dwellers (owners and renters) selected their building for its short commute and 48% for transit proximity.
In the United States, kilometers driven by 18–34 year olds is declining, and this is likely the case in Canada as well (Neff, 2010). Younger generations seem to have less interest in automotive use, making apartment living in dense, walkable and transit-oriented urban areas a more natural fit for their lifestyles.
 
More here. And here as well (Relevant stuff for the Groningen people!)

Friday, November 5, 2010

Presentation at UvA-RUG workshop (5nov)

A WOW view of Amsterdam

Commercial for Nike with Nalden showing his Amsterdam (check his beautiful blog here). Camera technique is called 'tilt shift'. This shows the world in miniature view...

Tuesday, November 2, 2010

Paper in Verkeerskunde

Computerinstrumenten ondersteunen strategische planning

Wat we kunnen leren van het ontwerp van een gasfornuis 
 
Marco te Brömmelstroet - Universiteit van Amsterdam
Inleiding
Planologen en verkeerskundigen werken beide aan ruimtelijke strategieën. In de beleidspraktijk bestaat er een grote kloof tussen deze ruimtelijke planners, terwijl integrale en afgestemde planning noodzakelijk is voor de duurzame ruimtelijke ontwikkeling van steden en regio’s. Eén van de redenen voor deze kloof lijkt het ontbreken van een gemeenschappelijke professionele taal te zijn. Hoewel er in de loop der tijd verschillende computerinstrumenten zijn ontwikkeld om dit probleem te ondervangen, blijkt dat deze in de praktijk nog weinig worden toegepast.

Waarom worden deze instrumenten niet gebruikt? Op grond van een uitgebreid literatuuronderzoek en een enquête onder ruim 120 planologen en verkeerskundigen in Nederland, blijkt dat de huidige instrumenten als ‘niet-bruikbaar’ worden gezien door deze potentiële eindgebruikers [1]. De instrumenten zijn vaak gebruiksonvriendelijk, weinig transparant en niet flexibel in het gebruik. Men verwacht dat de instrumenten ondersteuning bieden bij het ontwikkelen en toetsen van nieuwe ideeën terwijl de instrumenten vooral gericht lijken te zijn (of in ieder geval gebruikt worden) om reeds gemaakte keuzes te onderbouwen. De planners kunnen niet met het instrument spelen, waardoor de inzet bij de strategievorming niet als prettig wordt ervaren.

De hierboven benoemde problemen worden weerspiegeld in een decennialange lijn van academische literatuur die zich richt op de problematische bruikbaarheid van allerlei computerinstrumenten die zijn ontwikkeld om planners te ondersteunen [2]. Een terugkerende kritiek in deze literatuur is dat er een gebrekkige afstemming lijkt te zijn tussen de ontwikkelaars van de computerinstrumenten (bijvoorbeeld consultants, wetenschappers) enerzijds en de potentiële gebruikers ervan (bijvoorbeeld planners, stakeholders) anderzijds [3]. Hierdoor weerspiegelen de instrumenten vaker ‘wat technisch en wetenschappelijk allemaal mogelijk is’ in plaats van ‘wat er praktisch nodig is’. Zoals Lee reeds in 1973 aangaf, moet instrumentontwikkeling beginnen bij ‘a particular policy problem that needs solving, not a methodology that needs applying’. [Meer hier]

Thursday, October 7, 2010

Serious gaming 2.0

IBM is launching a new game to show relations between city politics and environmental and other output effects. More information here.